Kraby

Kraby to gra o poławiaczach krabów. Starają się oni zdobyć jak najwięcej małych skorupiaków. Mają do swojej dyspozycji statki. Każdy statek ma trzy ładownie. W jednaj ładowni może znajdować się tyko jeden gatunek krabów. Na łowisku żyje pięć gatunków, a więc… każdy gracz musi zdecydować, które kraby będzie łowił. Oczywiście najlepiej te, które przyniosą największe zyski. Gracz decyduje, które kraby będzie łowił po rozeznaniu, jak wygląda łowisko. Rybacy łowiący te same kraby to sprzymierzeńcy. Innym można trochę poprzeszkadzać…

Pod poniższymi linkami opisana jest historia powstania gry, oraz zarys mechaniki.

Zawartość pudełka

  • plansza
  • 120 żetonów krabów (24 sztuki w pięciu kolorach)
  • 4 statki-parawany
  • 15 figurek krabów (po 3 w 5 kolorach)
  • woreczek na żetony
  • 4 znaczniki punktacji poławiaczy
  • 5 znaczników punktacji krabów (w kolorach krabów)
  • instrukcja

Autorem grafiki podobnie jak w przypadku gry Hooop jest Piotr Socha.

Rodzaj gry : logiczno-losowo-kooperacyjna
Ilość graczy :
2 do 4
Wiek :
od 7 lat
Czas gry :
około 30 minut

Kraby na bgg

Instrukcja:
(wkrótce)

Recenzje:

Grę dedykuję moim siostrom: Ilonce, Kasi i Marioli.

Specjalne podziękowania dla Michała Zielińskiego (za pomysł na temat), oraz dla Wojtka Chuchli (za elementy które natchnęły mnie do wymyślenia gry 😉 )

Na koniec instrukcja filmowa do gry:

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

9 przemyśleń nt. „Kraby

  1. Witam, bardzo prosze o w miare latwe (takie dla dzieci :-)) wytlumaczenie, jak sie powinno grac w Kraby. Z instrukcji b. niewiele wynika, niestety. W dodatku jest z bledami, bo kolory omawianych krabow nie zgadzaja sie z kolorami, widniejacymi na rysunkach, przedstawiajacych mozliwe ruchy skorupiakow. Czytajac intrukcje nie wiem, jak kraby „zostaja wsuniete” na plansze… Po co sa te rysunki krabow w kazdym z rogow? Jak oznaczac punktacje znacznikami krabow na torze punktacji?
    I przede wszystkim jak to wszystko wytlumaczyc 7-latce??
    Prosze o pomoc,
    Iwona

    1. Witam, Pani Iwono, myslalam, ze tylko ja nic z tego nie rozumiem…… Ale jest to najgorsza instrucja gry jaka kiedykolwiek widzialam… Granna ma swietne gry a ta instrukcja to jest kompletna dezinformacja… Ja rowniez prosze Pana Adama o wiecej informacji! Wytlumaczyl Pan ponizej bledy w tekscie, ale z tego nadal nic nie wynika. Prosze bardzo o wyjasnienie kolejnosc wykonywania ruchow: GRACZ1: wyciaga 6 krabow, chowa za parawan, ustawia maly znacznik statku na „0” i ustawia dowolny znacznik kraba przy wyspie – tylko w jaki celu??? Z informacji wynika, ze zetony krabow nie przesuwaja sie o 1 pole czy 2… itd, ale tam gdzie juz nie ma przejscia, czyli tak na prawde wokol wyspy. Nastepnie MOZE ALE NIE MUSI polozyc figurke kraba w ladowni (X1, X2 LUB X3). Dlaczego i po co sa kolorowe oznaczenia krabow w naroznikach? Stamtad sie zaczyna, czy sa do ozdoby? Jezeli jest oznaczenie „0” na ktorym maja lezec znaczniki punktacji graczy, to po co sa znaczniki punktacji krabow? skoro punkty liczymy za kraby? i sa wieksze od kwadratow do ktorych pasuja tylko te ze statkow? Brak informacji, czy po kazdym ruchu gracz ma ciagnac z worka kolejny znacznik kraba, skoro jest tylko 6 na poczatku? I do czego sluza tak na prawde te plastikowe kraby? do mnozenia punktow za te kolory ktore sa na planszy czy za swoje? Jezeli liczymy punkty PO ZAKONCZENIU gry to po co jest dluga linijka z punktacja?
      Pani Iwono, POLECAM GRE GRANNA – SUPER FARMER – Wspaniala, wciagajaca… prosta instrukcja! kazdy 7latek i mlodsze dzieci sa w stanie zrozumiec.

      1. Pani Ewo, postaram się po kolei odpowiedzieć na Pani pytania (pogrubione).

        GRACZ1: wyciaga 6 krabow, chowa za parawan, ustawia maly znacznik statku na „0″ i ustawia dowolny znacznik kraba przy wyspie – tylko w jaki celu???
        Str.3 instrukcji – takie jest przygotowanie gry. Z 6 krabów będzie Pani wyciągała tego, który chce pani wykorzystać w kolejnym ruchu – str.5 instrukcji.

        Z informacji wynika, ze zetony krabow nie przesuwaja sie o 1 pole czy 2… itd, ale tam gdzie juz nie ma przejscia, czyli tak na prawde wokol wyspy.
        Tak, przesuwają się aż napotkają wyspę lub innego kraba – str.5 instrukcji.

        Nastepnie MOZE ALE NIE MUSI polozyc figurke kraba w ladowni (X1, X2 LUB X3).
        Zgadza się, to jakiego koloru figurkę położy będzie informować o punktach za grupy krabów, jakie na koniec gracz uzyska – opis punktacji str.9 instrukcji.

        Dlaczego i po co sa kolorowe oznaczenia krabow w naroznikach? Stamtad sie zaczyna, czy sa do ozdoby?
        Dla ozdoby, to samo odpowiedziałem Pani Iwonie.

        Jezeli jest oznaczenie „0″ na ktorym maja lezec znaczniki punktacji graczy, to po co sa znaczniki punktacji krabow? skoro punkty liczymy za kraby? i sa wieksze od kwadratow do ktorych pasuja tylko te ze statkow?
        Trudno mi przepisać tu całą instrukcję.

        Brak informacji, czy po kazdym ruchu gracz ma ciagnac z worka kolejny znacznik kraba, skoro jest tylko 6 na poczatku?
        Str.8 instrukcji, pogrubioną czcionką – Po dołożeniu kraba gracz losuje kolejny żeton – tak, by mieć sześć krabów za parawanem.

        I do czego sluza tak na prawde te plastikowe kraby? do mnozenia punktow za te kolory ktore sa na planszy czy za swoje?
        Figurki informują za które kraby otrzyma Pani na koniec punkty – str.9 instrukcji.

        Jezeli liczymy punkty PO ZAKONCZENIU gry to po co jest dluga linijka z punktacja?
        Żeby wygodnie się liczyło, może Pani uzyskać 20 punktów, a może również 80…

  2. Zacznę od końca, rysunki krabów na rogach są tylko w celach estetycznych.
    Ruch: Kraby wprowadzane są z jednej z 4 stron. Nie ważne gdzie Pani siedzi. Faktycznie gdzieś pod koniec składu zostałe pomieszane kolory w przykładzie 3, więc już objaśniam.
    Rys. 3a – pokazane są dwa możliwe wprowadzenia krabów na planszę. To przykładowe, kraby mogą wchodzić z dowolnego brzegu planszy. Niestety ruch niebieskim krabem jest nie dozwolony, ponieważ nie ma on się gdzie zatrzymać – przeszedłby całą planszę i wyszedł z drugiej strony. Ruch różowym krabem jest ok, będzie on szedł do przodu i zatrzyma się na wyspie.
    Rys.3b – pokazuje sytuację po wprowadzeniu różowego kraba. Teraz kolejny gracz wprowadza kraba zielonego. I znowu może wprowadzić go z dowolnej strony planszy, istotne jest by krab w konsekwencji ruchu gdzieś się zatrzymał. Zielony zatrzyma się na wyspie.
    Rys.3c – sytuacja po wejściu zielonego kraba, tym razem kolejny gracz wprowadza kraba pomarańczowego… ten zatrzyma się na krabie zielonym.
    Rys.3d – pomarańczowy już na swoim miejscu, tym razem na planszę zostaje wprowadzony krab żółty. I jak zwykle może być wprowadzony z dowolnej strony planszy i może to być krab w dowolnym kolorze z tych jakie ma do dyspozycji gracz.
    Rys.3e – tu inna sytuacja, jest już na plansza jakaś grupa krabów, gracz postanowił wprowadzić kraba różowego z dolnej części planszy – zatrzyma się on na krabie pomarańczowym – co pokazuje rys. 3f.

    Mam nadzieję, że wyjaśniłem ruch, bardzo przepraszam za błąd w instrukcji. Ruchy zakazane przedstawione są przy rysunku 4… ruchy zakazane są oczywiście … zakazane. To tylko przykłady.
    Jeśli nasuną się pani pytania, proszę atakować, będę odpowiadał.

    Pozdrawiam serdecznie

  3. Witam i serdecznie pozdrawiam Autora. Pana gry (Hooop! i Kraby) są bardzo ciekawe. Miałem wątpliwość w Hooop!, kto wykonuje ucieczkę żabą, „atakujący” gracz czy uciekinier (niby z opisu wynikało, że całą serię ruchów wykonuje rozpoczynający gracz, ale wolałem się upewnić), i przed chwilą na jakiejś stronie znalazłem Pana odp.

    Do rzeczy jednak, bo tu o Krabach mowa. Jeszcze w nie nie grałem, raptem kupiłem grę, ale zapowiada się ciekawie. Zgodzę się z Paniami, że instrukcję trudno od razu ogarnąć (zwłaszcza gdy zasiądzie zmęczony człowiek o północy do przyjrzenia się zasadom), ale ostatecznie, po lekturze jej i uwag z wpisów wcześniejszych, jest jaśniej, a ja mam 2 uwagi:

    1. Brakowało mi informacji, że znaczniki mogą służyć do oznaczania punktacji. Graczowe – tej gracza. A krabowe – sumy punktów za kraby danego koloru. Rozumiem, że po każdej turze gracza przesuwamy znaczniki dla klarowności, kto ma ile punktów, tak?
    2. Czy gracz może w ciągu gry zmienić stan ładowni (np. przesunąć żółtego kraba z X3 na X1, o ile inny gracz nie ma żółtego na X1; zmienić kraba zielonego z ładowni na czerwonego)?

    Pozdrawiam,
    Marek

    1. Panie Marku, dziękuję za miłe słowa 🙂 Co do pytań to odpowiadam:
      1 – Punktacja przeprowadzana jest raz na koniec gry. Znaczniki są takie jak Pan napisał, czyli krabowe dotyczą liczby punktów za kraby danego koloru, graczowe – punkty gracza. Na koniec sprawdzamy ile punktów „zdobyły” kraby danego koloru, ustawiamy to na listwie punktacji wykorzystując znaczniki krabów, a następnie na tej podstawie obliczamy ile punktów zdobyli gracze. Mnożymy punkty krabów przez deklarację w ładowniach.
      2 – Gracz nie może zmienić stanu ładowni. Raz zadeklarowany kolor w danej ładowni zostaje do końca gry.

      Pozdrawiam i życzę miłej gry 🙂

  4. Zgadzam się z panią Iwoną i Ewą, jest to najbardziej skomplikowana instrukcja jaka kiedykolwiek w życiu czytałam! Instrukcja jest niekompletna, zupełnie brakuje wyjaśnienia dotyczące sposobu korzystania ze znaczników krabów oraz znaczników poławiaczy na linii punktacji, czy na bieżąco gracz je przesuwa w czasie gry czy dopiero na samym końcu. Rozumiem że linia punktacji jest po to żeby ułatwić podliczeniom punktów graczy ale niestety ta linia bardziej komplikuje grę, po co gracze mają znaczniki ustawić przy „0” skoro i tak na koniec gry dopiero się ich używa? Wydawało się że jeżeli gracze na początku gry kładą znaczniki przy „0” to znaczy że w czasie gry gracze będą je przesuwać po tej linii punktacji w zależności od sytuacji na planszy. Byłoby bardziej klarowne gdyby wyjaśnienia znajdujące się w odpowiedzi na 1-sze pytanie pana Marka znajdowały się również w tej instrukcji. Pozdrawiam.

  5. Witam,w swiezo zakupionych krabach nie rozumiem jednego,ale dotychczas nikt o to nie pytal wiec moze przeoczylam cos oczywistego… jesli ruch obowiazkowy w kazdej turze polega na wprowadzeniu zetonu kraba na plansze,na jej pierwsza linie jak rozumiem,to w ktorym wlasciwie momencie dochodzi do przesuwania krabow,ktore wprowadzone zostaly juz wczesniej.innymi slowy kiedy i jak one ‚ida’?jakos nie dopatrzylam sie wyjasnienia tej kwestii w instrukcji i pytaniach powyzej.bardzo prosze o pomoc bo nie mozemy sie juz doczekac gry!

    1. Witam
      Właśnie wprowadzając kraba na pierwszą linię inicjujemy ruch. Czyli wprowadzamy i krab pędzi prosto przed siebie do momentu zatrzymania się na jakiejś przeszkodzie. Musi się zatrzymać. Wprowadzić możemy od dowolnej strony. Tłumacząc grę dzieciom zawsze mówię, że kraby to takie uparte zwiarzaki, które chcą nam uciec, ale idą tylko przed siebie 😉 Wpuszczam je na planszę i on ucieka mi prosto, do momentu zatrzymania. Mam nadzieję że wyjaśniłem. Pozdrawiam.

Możliwość komentowania jest wyłączona.